فصل اول – کلیات و اهداف    ماده 1: انجمن ایرانی مطالعات زنان به منظور گسترش، پیشبرد، ارتقاء علم و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی تشکیل شده است.انجمن مؤسسهای غیرانتفاعی است.    انجمن ایرانی مطالعات زنان که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد.    ماده 2: انجمن مؤسسهای غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.    ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران-خیابان کریم خان زند-نبش شهید عضدی(آبان شمالی)-پلاک 76 – طبقه سوم-اتاق301میباشد به شماره تماس:88310534-88310535 و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن های علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.    تبصره: هیئت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.    ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.       فصل دوم – وظایف و فعالیتها:    ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد:    ماده 5-1 ایجاد انگیزه و علاقه در میان محققین و دانشجویان برای مطالعه و تحقیق در حوزه زنان و موضوعات مربوطه    - منبع شناسی حقوق زنان    - گرد آوری اسناد و مدارک مرتبط با حوزه زنان    - تأسیس سایت و بانک اطلاعاتی و اطلاع رسانی    - شناسایی نهائی و مراکز مرتبط خصوصاً در شوراهای اسلامی    - هدایت،سازمان دهی و اجرای طرح های پژوهشی مستقل    - برقراری ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی سایر کشورها،سازمانها و نهادهای ملی و منطقهای و بین المللی از طریق طراحی شبکههای همکاری    - تعیین و معرفی موضوعات پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران (به ویژه برای پایان نامههای دانشجوییو...)    - ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی به نهاد ها و مؤسسات و سازمانهای دولتی و غیر دولتی    - انتشار کتب و نشریات علمی و الکترونیکی    - طراحی و برنامه ریزی نرم افزار های آموزشی    فصل سوم – انواع و شرایط عضویت    1-6- عضویت پیوسته    مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته مطالعات زنان و رشتههای وابسته باشند، میتوانند بهعضویت پیوسته درآیند.    2-6- عضویت وابسته:    اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 شاغل باشند.    3-6- عضویت دانشجویی:    کلیه دانشجویانی که در رشتههای مطالعات زنان یا رشته های مرتبط با این رشته    به تحصیل اشتغال دارند.    4-6- عضویت افتخاری:    شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای حوزه مطالعات زنان حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند.    5-6- اعضای مؤسساتی (حقوقی)    سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.    تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 میتوانند با تصویب هیئت مدیره به    تبصره 2: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.       ماده 7: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق    عضویت پرداخت خواهدکرد.    تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.    تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.       ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:    1-8- استعفای کتبی    2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه    تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.       فصل چهارم – ارکان انجمن    ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:    الف: مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس       الف: مجمع عمومی    ماده 10 : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.    1-10- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثریت آراء معتبر است.    2-10- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.    3-10- در صورتیکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آرا ء میتواند بصورت مکاتبه ای ـ براساس آییننامهای که توسط هیئت مدیره تدوین میشود ـ انجام ش و د.    تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.    تبصره 2: یکسوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.    تبصره 3: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شدهاست.    تبصره 4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.       ماده 11: وظایف مجامع عمومی    الف – مجمع عمومی عادی    - انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)    - تصویب خط مشی انجمن    - بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)    - تعیین میزان حق عضویت    - عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)    - بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.    ب – مجمع عمومی فوقالعاده    - تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه    - تصویب انحلال انجمن    تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمن های علمی ایران رسمیت می یابد.    تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسهای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.    تبصره 3: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.    تبصره 4: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.                پ – هیئت مدیره    ماده 12: هیئت مدیره انجمن مرکب از 5 عضو اصلی و 2عضو علیالبدل است. که هر 3 سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.    1-12- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.     2-12- حداکثر دو عضو مشمول بند (1-12) در صورت کسب بیش از 3 آراء حاضرین در جلسه می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.   2-12- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.    3-12- هیئت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید.    4-12- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضای رئیس و نائب رئیس همراه با مهر انجمن و در صورت نبود هریک از آنها خزانه دار به جای آنها امضاء خواهد کرد و نامههای رسمی با امضای رئیس یا نائب رئیس معتبر است.    5-12- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.    6-12- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.    7-12- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود.    8-12- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.    11-12- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.    12-12- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.       ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:    1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی    2-13- تشکیل گروه ها علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها    3-13- هیئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد.    4-13- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد.    5-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.    6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر.    7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی    8-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن    9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی    10-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی    11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.    12-13- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری    13-13- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال نماید.    تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.                   ج – بازرس (بازرسان)    ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفررا بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت یک دوره انتخاب مینماید.    تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است .    ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.    1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی    2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی    3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی    تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت    مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد.          فصل پنجم – گروه ها علمی انجمن    ماده 16: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند.    1) گروه ها تخصصی    2) کمیته آموزش و پژوهش    3) کمیته انتشارات    4) کمیته آمار و اطلاعات    5) کمیته پذیرش و روابط عمومی    6) کمیته گردهماییهای علمی    1-16- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب نیاز احساس میشود، نیز میباشد.       فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه    ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:    1-17- حق عضویت اعضا    2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی    3-17- دریافت هدایا و کمکها    4-17- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهدشد.       ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود.    ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.    ماده 20: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.    ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.    ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.    ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.    ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.       ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر6 فصل،24 ماده،41زیرماده و 14تبصره در جلسه مورخ4/12/90 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.   |